tisdag 11 februari 2014

Optimal styrketräning

Är något som de allra flesta som tränar styrketräning på seriös nivå vill uppnå. Ju längre man tränat desto längre kommer man i sökandet efter vad som fungerar bäst för ens egna kropp. Det finns en del riktlinjer man kan utgå ifrån för att snabbare hitta rätt. Dessa riktlinjer tar man enklast del av genom att läsa och lära av kunniga personer. I mitt tycke ska personen vara kunnig i teori och praktik. Jag lyssnar inte gärna på en person som knapp har tränat men har läst på en massa. Kan mycket väl vara fel att tycka så men så är jag.

En person som jag ser upp till väldigt mycket är Anders Graneheim. Inte bara för hans kunskap och framgångar inom bodybuilding utan även hur han är som människa. Anders har tillsammans med Lennart Matikainen skrivit en bok som heter just Optimal styrketräning. Den boken fick till min stora glädje hem i brevlådan idag. Signerad och allt. Jag läser sällan böcker men då det handlar om saker jag är intresserad av så är det lite skillnad. Det ska hur som helst bli väldigt intressant att läsa den här boken.

En hel del träning har jag såklart hunnit med. I söndags tränade jag armar. Min vapendragare var iväg och roade sig på en färja så det fick bli singelpass. Blev ett bra pass i vanlig ordning och jag fick nog den sjukaste pumpen i armarna på väldigt länge. Idag körde jag än en gång för mig själv. Axlar och bröst fick det bli för att passa in så att jag slipper köra ben själv. Pumptemat höll i sig och det var rent smärtsamt. Kanske hade min ide om att köra 5 set med samma vikt och 20 repetitioner i bänkpressen som tredje bröstövning nått att göra med att det kändes som om bröstmusklerna skulle explodera.

Imorgon är det ben som sagt. Kanske bäst att börja ladda redan nu. Testa blanda grekisk yoghurt och valfritt proteinpulver. Jag kör såklart med Whey FX, vanilj för tillfället. Toppen som kvällsmål innan sänggående. Det ska jag sleva i mig om en stund iaf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar