fredag 5 september 2014

Barn, bröllop, träning... ja en jävla massa helt enkelt

Nu var det riktigt länge sen jag skrev nått här. Anledningen till det har helt enkelt varit att jag prioriterat min tid till annat.

Jag ska försöka ge mig på att sammanfatta vad som hänt i mitt liv sen sist jag skrev. Det första jag har tänkt ta upp är det som gjort att jag omprioriterat en hel del i min tillvaro. Under våren fick jag och Sandra veta att vi ska bli föräldrar. Helt fantastiskt och jag har nog fortfarande X antal månader senare inte riktigt fattat att jag ska bli pappa. Nedsläpp är beräknat till 24/9 så det är verkligen nära nu.



I samma veva höll jag på att coacha min kompis Per till att tävla på en lokal Fitness Five liknande tävling. Tävlingen heter Kraft & Hälsa mästerskapen. Vi formade träningen utefter tävlingsmomenten för att vänja kroppen att utföra övningarna och repetitionerna. Vi hade väldigt bra pass i stort sett hela tiden och det var jätteroligt att följa Pers utveckling i gymmet. Skulle han satsa helhjärtat på styrketräning och tävlingar som denna skulle han kunna bli hur vass som helst.

Tävlingsupplägg, regler osv kan ni läsa om här --> Kraft & Hälsa Mästerskapen

Hur gick det då? Jo, bättre än väntat. Nån vecka innan tävlingen körde vi genrep. Detta var bland det jobbigaste jag gjort och känslan efter det var helt ärligt inte så bra. Men har man bestämt sig så har man. Vi ångade på! På tävlingsdagen var jag mer nervös än då jag tävlade sist i bodybuilding och jag kan bara föreställa mig hur det kändes för Per som aldrig gjort nått liknande förut. Jag vägde in näst tyngst och då han som var tyngre än mig var bra mycket längre än mig så kan jag till 100% säga att jag hade högst BMI på hela tävlingen :). Inte så fördelaktigt i en tävling som denna.

Tävlingen drog igång och vi körde ända in i kaklet rätt igenom. Per kollapsade till och med i knäböjen. Känslan i kroppen var trots nerver osv mycket bättre än på genrepen och när röken lagt sig hade jag fixat en 4'e plats och Per en 6'e plats. Totalt var det 14 deltagare. Detta firades sen på kvällen med en god middag och några öl.



Självklart har jag gjort en massa annat under våren. Nyheten om att bli förälder är ju så klart största händelsen. I och med detta så kände Sandra och jag att det var läge att göra nått som vi ändå pratat om en längre tid. Så den 17 maj gick vi med följe av familj och vänner in i stadshuset avlade löften och bytte ringar. Magisk stund där allting kändes rätt. Sandra är allt jag någonsin kunnat önska mig och jag älskar henne mer än ord kan beskriva.



När vi var klara i stadshuset åkte vi till Sandras föräldrar och käkade bröllopstårta. Vår goda vän Emelie Ullberg (känd från Hela Sverige Bakar) hade varit snäll och fixat bröllopstårtan som var lika utsökt som vacker. Inte helt oväntat fanns det inte en smula kvar när vi var klara.




Efter det styrde vi kosan mot mina hemtrakter och Storforsen hotell. Där hade personalen gjort iordning en helt fantastisk lokal med utsikt över forsen. Där hade vi våran bröllopsfest med toppen god mat, bästa sällskapet och väldigt många skratt + glädjetårar. Tack alla som var med och förgyllde våran magiska dag!






Jag var ner till Stockholm över en helg där jag jobbade åt min sponsor Gymvaruhuset under Fitnessgalan. Två extremt hektiska dagar men väldigt roliga. Att få träffa så mycket folk med gemensamt intresse och prata produkter från en företag jag har fullt förtroende för är verkligen jätteroligt. Hade jag sett möjligheten att starta upp en kosttillskotts butik där jag bor hade jag gjort det för länge sen.

Tammerpokalen har varit ett återkommande event i mitt liv de senaste åren. Antingen har jag tävlat, coachat eller deltagit på lägret som hålls i anslutning till tävlingen. I år var jag där på coachuppdrag. Två vänner skulle upp på scenen för första gången och ville ha min hjälp backstage. Sagt och gjort. Jag och Sandra satte oss i bilen med husvagnen på draget och körde ner till Sundsvall.



Först ut var Tim som hade fått till formen riktigt bra. Tur att vi fixade laddningen också så jag inte kom dit och sabbade allt. Tyvärr saknade Tim lite volym på överkroppen för att kunna hävda sig mot motståndet för den dagen. Benen däremot.... riktigt bra! Tim har en riktigt kämparskalle och jag är övertygad om att han kommer komma tillbaka riktigt förbättrad (känner nån mer som gjorde det andra gången han ställde upp på Tammerpokalen).



Sen var det Petras tur. Även här så hade formen infunnit sig trots att hon nån vecka innan var väldigt orolig då en test tömning/laddning inte alls gick som den skulle. Justeringar gjordes tillsammans med hennes dietcoach och allt blev bra till sist. Även här lyckades vi bra med laddningen och Petra var ready to go! Såg direkt när hon stod på scenen att hon skulle få en bra placering. I mina ögon var hon solklar tvåa och så blev även resultatet.




Nöjd över väl utfört backstage coach arbete styrde vi kosan hemåt för en sista veckas arbete innan det var dags för semester.

I detta läge hade Sandra varit hemma nån vecka pga graviditeten och jobbet inte lirade tillsammans. Det tog inte många dagar innan hon nästan klättrade på väggarna. I detta läge tog jag tillsammans med henne beslutet att dra ner på träningen för att kunna tillbringa mer tid tillsammans och samtidigt förbereda mig mentalt på att inte kunna träna 4 dagar i veckan 2 timmar per pass när barnet kommer. Varför jag behöver förbereda mig så mentalt är pga att det blir kaos i min skalle om jag förberett mig en hel dag på att träna och upptäcker sen att detta inte går. Så träningsupplägget gick från en klassisk 4-splitt till helkroppspass 2-3 gånger i veckan. På detta sätt blir det mycket mer flexibelt för mig och helt ärligt har det varit riktigt skönt att ha det upplägget nu under semestern. Jag kör fortfarande så och det funkar kanon. Min nästa tävling blir inte förrän 2016 som tidigast så mitt mål med träningen nu är att behålla så mycket massa jag kan med den minskade volymen.

Vi hade för ovanlighetens skulle en relativt lugn semester sett till planerade händelser. Vi bilade ner till Stockholm över en långhelg där vi besökte Sandras "syster". Även där tog vi det väldigt lugnt bortsett från en trevlig utflykt till skärgården och ett träningspass med Tim och hans tjej på Gumse Gym. 



Vi upplevde nog det värsta åskovädret jag varit med om en av nätterna vi var där. Jag som vanligtvis är helt obrydd om åska tyckte att det var på gränsen till obehagligt. Bortsett från detta så var det en väldigt trevlig helg i huvudstaden.

Efter det var vi hemma några dagar och tog det lugnt innan vi åkte upp till mina föräldrar en vecka. Bo i husvagn, inte känna nån som helst stress, äta en massa gott, åka ut på utflykter, fiska osv. Det sammanfattar rätt bra vad vi gjorde där.



Sen var det back to reality och jobb med allt vad det innebär. Allt till barnet är införskaffat och det enda vi går och väntar på nu är att få träffa våran lilla ängel. Vi får väl se om mitt nästa inlägg visar en bild på vår skatt eller om jag hinner med några innan. Jag har lovat mig själv att jag ska bli bättre på att uppdatera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar